mgr Paulina Limanowska
Gabinet Premium

Dieta młodego sportowca

Żywienie młodych sportowców

 


Dzieci które uprawiają regularnie sport są grupą o szczególnych wymaganiach żywieniowych. Poza składnikami wypełniającymi zapotrzebowanie niezbędne do wzrostu czy nauki, potrzebują dodatkowo odpowiedniej podaży energii do wysiłku i regeneracji. U dzieci trenujących niezwykle ważnym elementem jest więc odpowiednia podaż energii w diecie, która pozwala nie tylko na prawidłowy wzrost i rozwój, ale również pomaga osiągać wyniki sportowe.

Dzieci trenujące sport, o wysokiej aktywności fizycznej mają dużo większe zapotrzebowanie na energię niż nietrenujące dzieci – różnica wynosić może nawet ponad 1000 kcal na dobę. We współpracy z rodzicami i trenerami młodych, aktywnych sportowców zwracam uwagę na dokładne wyliczenia zapotrzebowania na energię, tak, by wspomóc efekty treningowe, samopoczucie, wyniki sportowe oraz w razie potrzeby regulację masy ciała.

 

Wykłady, konferencje i współpraca z trenerami

 


Wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu trenujących dzieci i dorosłych sportowców pozwala mi dostosować programy żywieniowe tak, by były realne do zastosowania w praktyce. Praca z młodym sportowcem i jego rodzicami poleca przede wszystkim na nakierowaniu opiekunów na odpowiednie zalecenia żywieniowe, a w szczególności, produkty, ich ilości i proporcje potrzebne do prawidłowego wzrostu i rozwoju dziecka.

Poza indywidualną współpracą regularnie prowadzę różnego typu warsztaty, konsultacje, szkolenia, kursy i wykłady dla klubów sportowych, trenerów, dzieci i rodziców, m.in. w Szkole Podstawowej z Oddziałami Sportowymi we Wrocławiu, na konferencjach Dolnośląskiego Związku Kolarskiego, podczas SwimManii Dolnośląskiej Ligii Pływackiej, Ogólnopolskim Tenisowym Dniu Dziecka czy Tenisowego Pożegnania Lata.

 

Edukacja żywieniowa rodziców i dzieci

 

Należy pamiętać, że nawyki żywieniowe u dzieci kształtowane są przez zachowania żywieniowe rodziców. Dzieci naśladują i wytrwale powtarzają podpatrzone u rodziny zachowania przy stole i wybory rodziców.
W prowadzeniu trenujących dzieci stawiam na edukację rodziców i dzieci. Często współpraca polega na nakierowaniu opiekuna na odpowiednią drogę żywieniową i pracę nad szczegółami. Zwracamy uwagę na żywienie około treningowe, dietę podczas zgrupowań, przekąski na treningu i suplementację. Rozmawiamy na temat wskazanych oraz nieodpowiednich dla dzieci produktów czy suplementów.

 

Zmiany masy ciała

 

Zdarza się, że w okresie dorastania rodzice tracą kontrolę nad masą ciała dzieci uprawiających sport. Odpowiednia dieta ma za zadanie pomóc zatrzymać proces nadmiernego rozrostu tkanki tłuszczowej, w razie potrzeby racjonalnego odchudzania czy też zdrowego przyrostu masy ciała.

Niektóre dyscypliny sportowe wymagają kontroli lub okresowego spadku masy ciała przed zawodami. W swojej pracy kieruje się przede wszystkim dobrem i zdrowiem młodych podopiecznych, staramy się więc wspólnie ocenić możliwości zmiany w tym zakresie i w zdrowy sposób kontrolować masę ciała zawodnika.

 


Zapraszam do współpracy! 
mgr Paulina Limanowska
Zarejestruj się na wizytę >> 

specjalizacje/dieta-mlodego-sportowca
POKAŻ